سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تکنولوژی آموزشی

با سلام ... ورود شما را به وبلاگ تکنولوژی آموزشی خوش آمد میگویم امیدوارم که مطالب این وبلاگ مورد استفاده شما عزیزان قرار گیرد ....

کلیک راست ماوس یا لفظ دقیقتر آن «منوی محتوایی» - Context Menu    – یکی از مهمترین ابزار آلات ویندوز و در واقع هر سیستم عامل دیگری است که به شما اجازه میدهد تا به بسیاری از عملکرد های سیستم عامل بدون ترک صحنه دسترسی داشته باشید. هرچند گزینه های معمول و پیش فرض این منو میتواند کارایی خاص خود را داشته باشد، اما کلیک راست زمانی شگفت انگیزتر خواهد شد که بتوانید گزینه های مورد نظر و مورد علاقه خود را به آن اضافه کنید.

به گزارش «تابناک» این روزها فضای سیستم عاملها و به خصوص ویندوز به این سمت هدایت میشود که بیش از همیشه با نیازها و علاقه های کاربران به خصوص در مواردی همچون ایجاد امکان خلاقیت برای کاربر و دسترسی وی برای شخصی سازی سیستم عامل، همخوانی داشته باشد. در همین راستا ابزارهای فراوانی برای کاربران طراحی شده است تا بتوانند به سهولت فضای سیستم عامل را مطابق نیازهای خود شخصی سازی کنند.

یکی از این ابزارها که چندی است به شدت مورد توجه طراحان و برنامه نویسان واقع شده ابزار و آلات ایجاد تغییرات در منوی کلیک راست یا همان منوی محتوایی است. اکنون نرم افزارهایی چند برای این منظور ساخته و پرداخته شده است که یکی از بهترین و قدرتمند ترین آنها نرم افزار Context Menu Tuner   است:

 نرم افزاری قدرتمند برای آرایش کلیک راست!

  

در این جا سعی داریم شما را با نحوه کار این نرم افزار و خروجی جالب توجه آن بیشتر آشنا سازیم..

دانلود و نصب این نرم افزار بسیار ساده است. حجم آن در حد 170 کیلوبایت به شکل فشرده است که فایل فشرده حاوی دو نسخه 64 و 32 بیتی آن است (لینک دانلود در انتهای این گزارش). کل برنامه به شکل قابل حمل - Portable   - و بدون نیاز به نصب است و فقط کافی است که نسخه همخوان با سیستم عامل خود را از حالت فشرده خارج و اجرا کنید:

 

 نرم افزاری قدرتمند برای آرایش کلیک راست!

 

<** ادامه مطلب... **>

اما اگر چنانچه مطمئن نیستید که سیستم عامل شما نسخه 32 یا 64 بیتی است، با وارد کردن cmd   در قسمت جستجوی منوی استارت و اجرای این برنامه متن: wmic os get osarchitecture   را در آن وارد کنید:

 

 نرم افزاری قدرتمند برای آرایش کلیک راست!

واسط کاربری نرم افزار به حد ممکن ساده و بدون هیچ پیچیدگی خاصی است. پنل سمت چپ حاوی گزینه هایی است که شما میتوانید برای اضافه کردن آنها به منوی محتوایی خود استفاده کنید و در پنل سمت راست، سه دسته گزینه که موارد سمت چپ میتوانند زیر مجموعه آنها باشند:

 نرم افزاری قدرتمند برای آرایش کلیک راست!

 

برای مثال میتواندی با انتخاب گزینه Folder   از پنل سمت راست، و سپس انتخاب گزینه Copy   از پنل سمت چپ و سپس زدن دکمه Add   این گزینه را به شاخه Folder در منوی راست کلیک خود اضافه کنید:

 

 نرم افزاری قدرتمند برای آرایش کلیک راست!

<** ادامه مطلب... **>

نتیجه این امر اضافه شدن گزینه Copy   به منوی محتوایی، در زمانی است که بر روی یک پوشه کلیک راست میکنید:

  

 نرم افزاری قدرتمند برای آرایش کلیک راست!

اما این گزینه به شکل پیش فرض در منوی محتوایی شما موجود است و اضافه کردن آن چندان کار شگفت انگیزی نیست! در نتیجه میتوانید با انتخاب مجدد آن و زدن دکمه Remove   اقدام به حذف آن کنید:

 

  نرم افزاری قدرتمند برای آرایش کلیک راست!

 

اما بگذارید نگاهی به ترکیبات پیچیده این نرم افزار برای انجام یک ابتکار واقعا چشم نواز داشته باشیم! برای مثال میتوانیم اقدام به حذف تمامی خصوصیات مربوط به یک فایل یا پوشه – Properties   – کنیم:

 نرم افزاری قدرتمند برای آرایش کلیک راست!

 

یا اینکه گزینه انتخاب همه فایلها و پوشه ها را به منوی محتوایی راست خود اضافه کنید:

 

 

 نرم افزاری قدرتمند برای آرایش کلیک راست!

 

<** ادامه مطلب... **>

ساخت گزینه های کاملا شخصی

اما فراتر از گزینه های معمولی که در این نرم افزار برای اضافه شدن به منوی محتوایی وجود دارد، نکته جالب آن این است که خود کاربر میتواند به سهولت اقدام به تعریف و ساخت گزینه های مورد نظر خود کند. کاربر میتواند هر برنامه مورد نیاز را به منوی خود اضافه کند و برای مثال از این منو مستقیما برای فرستادن یک فایل تصویری به برنامه تغییر فرمت یا Converter   اقدام کند.

برای اینکار ابتدا باید بر روی گزینه نخست از پنل سمت چپ یعنی Add  Custom Item   کلیک کنید. سپس با انتخاب گزینه All Files   از منوی سمت راست، از دکمه Add   گزینه Add to specific file type   را انتخاب کنید:

نرم افزاری قدرتمند برای آرایش کلیک راست!

 

انتخاب گزینه Add to specific file type   به این دلیل است که میخواهیم این عملکرد تنها در مورد فایلهای تصویری صورت پذیرد. در اینجا، ما در قسمت جستجو برای پسوند فایلها، گزینه avi  را انتخاب کردیم، اما شما میتوانید هر نوع پسوند تصویری دیگر یا همه آنها را نیز انتخاب کنید:

نرم افزاری قدرتمند برای آرایش کلیک راست!

 

در این صورت با پنجره ای مواجه خواهید شد که از شما تقاضای وارد کردن عنوانی برای گزینه مورد نظر و دادن آدرس برنامه ای که باید با انتخاب این گزینه اجرا شود را دارد. نام گزینه و مسیر برنامه مورد نظر ار نیز در این پنجره وارد کنید:

 

 نرم افزاری قدرتمند برای آرایش کلیک راست!

 

در این پنجره همچنین مواردی برای تنظیم جایگاه و چگونگی اجرای و عمل این گزینه نیز وجود دارد. به این ترتیب متوجه خواهید شد که در هنگام کلیک راست بر روی فایلهایی با پسوند avi گزینه مورد نظر برای ارسال مستقیم آن به برنامه تغییر فرمت، نمایش داده خواهد شد:

 

نرم افزاری قدرتمند برای آرایش کلیک راست!

 

در نهایت همانگونه که مشاهده میشود، این نرم افزار ساده و سبک، میتواند با در اختیار گذاشتن گزینه های متفاوت برای کاربر در خصوص شخصی سازی منوی محتوایی و همچنین باز گذاشتن دست کاربران برای ایجاد گزینه های مورد نظر خود به عنوان یکی از جالب ترین نرم افزارهای طراحی شده در این خصوص معرفی شود. قابلیت انعطاف این نرم افزار بالا است و نگاهی حتی کوتاه به آن میتواند منجر به آن شود که منوی محتوایی شما بیش از همیشه مطابق سلیقه تان باشد!

دانلود نرم افزار با لینک مستقیم


[ دوشنبه 92/9/25 ] [ 10:43 صبح ] [ مریم زارع احتشامی ]

[ نظر ]