سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تکنولوژی آموزشی

با سلام ... ورود شما را به وبلاگ تکنولوژی آموزشی خوش آمد میگویم امیدوارم که مطالب این وبلاگ مورد استفاده شما عزیزان قرار گیرد ....

از کنترل ImageMap در ASP.Net ، برای ایجاد یک عکس با نواحی مختلف قابل کلیک شدن استفاده می شود . به این نواحی تعیین شده بر روی یک عکس HotSpot می گویند ، که می تواند به صورت مستطیل ( RectangleHotSpot ) ، دایره ( CircleHotSpot ) و یا چند ضلعی ( PolygonHotSpot ) باشد . 
شما می توانید برای هر HotSpot بر روی عکس برنامه ریزی کنید تا در صورت کلیک کاربر بر روی آن ، کاربر به یک آدرس بره ( ایجاد یک لینک ) و یا یک رویدادی در برنامه رخ بده . 
برای مثال به چند ImageMap که تا حالا باهاشون کار کردید و شاید نمی دونستید چطور کار می کنند اشاره می کنیم . مثلا برنامه GoogleMap از همچین سیستمی استفاده می کنه . یا مثلا می توانید نقشه ایران را در یک عکس قرار داده و کاری کنید که کاربر با کلیک بر روی مختصات هر استان روی عکس ، به صفحه مربوط به آن استان هدایت شود .

کنترل ImageMap چگونه کار می کند :

کنترل ImageMap از دو بخش تشکیل شده است :

  1. یک عکس که تعیین کننده تصویر کنترل است و توسط خاصیت ImageUrl کنترل تعیین می شود . این عکس می تواند از هر نوع فرمت عکسی باشد ( مثل jpg , gif و یا png و ... ) و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد .
  2. مجموعه ای از HotSpot ها ، که عکس را به نواحی مختلف قابل کلیک شدن تقسیم می نمایند . برای هر HotSpot باید یک مختصات دقیق و یک اندازه تعیین نمایید . 
    برای مثال اگر HotSpot یک دایره باشد ، مختصات مرکز آن را بر روی عکس به وسیله دو خاصیت x-coordinates و y-coordinates تعیین می کنیم . همچنین اندازه آن که معادل شعاع دایره است را با خاصیت Circle Radius مشخص می کنیم .

در تعیین HotSpot ها برای کنترل باید به دو نکته دقت نمایید :

  1. اول اینکه شما می توانید به هر اندازه و تعداد که بخواهید HotSpot بر روی عکس ایجاد نمایید .
  2. دوم اینکه حتما لازم نیست تمام عکس خود را با HotSpot بپوشانید . می توانید هر بخشی را که نیاز ندارید ، بدون HotSpot رها نمایید .
  3. سوما اینکه اگر بخشی یا همه دو یا چند HotSpot روی یکدیگر قرار بگیرند ، مشکلی به وجود نمی آد . هر HotSpot یک خاصیت به نام Z-index داره که اگر چند تا از HotSpot ها روی هم قرار بگیرند ، HotSpot ی فعال که Z-index اون از همه مقدارش بیشتر باشد .

در آخر هم این نکته را خاطر نشان می کنیم که تمام برنامه های طراحی وب ( از جمله ویژوال استودیو که برای طراحی صفحات ASP.Net است ) ابزاری برای ایجاد HotSpot ها بر روی عکس ها ، به صورت ویژوال دارند و می توانید به وسیله موس و درگ و دراپ کردن ، نواحی مورد نیازتان را به راحتی ایجاد نمایید . سپس خود برنامه کدهای لازم را ایجاد می نماید 

ایجاد لینک برای HotSpot ها بر روی کنترل ImageMap :

شما می توانید تعیین کنید هنگامی که کاربر بر روی یک HotSpot کلیک می کند چه اتفاقی بیفتد .
می توانید تعیین نمایید که صفحه با کلیک کاربر بر روی هر HotSpot به یک آدرس Url تعیین شده برای آن HotSpot برود . در این حالت شما از هر HotSpot یک لینک در صفحه ایجاد می نمایید . 
یا اینکه می توانید تعیین کنید تا پس از کلیک کاربر بر روی یک HotSpot ، صفحه Postback شود . در این حالت می توانید به وسیله خاصیت PostBackValue هر HotSpot یک مقدار منحصر به فرد برای آن HotSpot تعیین نمایید ، تا پس از Postback شدن صفحه ، آن مقدار به صفحه ارسال شده و بر اساس مقدار ارسالی ، دستورات مورد نظر خود را اجرا نمایید . 

 


[ چهارشنبه 92/12/7 ] [ 7:54 عصر ] [ مریم زارع احتشامی ]

[ نظر ]