سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تکنولوژی آموزشی

با سلام ... ورود شما را به وبلاگ تکنولوژی آموزشی خوش آمد میگویم امیدوارم که مطالب این وبلاگ مورد استفاده شما عزیزان قرار گیرد ....

دوستان حتما شما هم مثل من همیشه برای پیدا کردن اون چیزی که لازم دارید تو گوگل جستجو میکنید. حتماً هم می دونید که همیشه یک نکات کوچیکی هست که به شما در انجام کارها کمک میکنه. خوب اینجا من می خوام چند تا نکته برای جستجو بهتر و دقیقتر تو گوگل براتون بنویسم که خوشحال میشم دوستان اگر موارد بیشتری می دانند اینجا بنویسند تا من و دیگران هم استفاده کنیم.
12 روش اولیه و ساده که در بدست آوردن نتایج بهتر و دقیقتر به شما کمک میکند رو در زیر آوردم و در یک مقاله دیگر چند مورد تخصصی تر و پیشرفته تر رو هم براتون خواهم آورد که اونها بیشتر بدرد متخصصین می خورد. 

اما نکات زیر بسیار عمومی و کاربردی برای همه جستجوگران گوگل هست. پس اگر برخی از اونها (یا شاید همه اونها) برای شما خیلی ابتدایی و تکراری بود ما همینجا از شما پوزش می خواهیم.
لطفا مواردی که در زیر می خوانید را تک به تک بعد از خوندن هر یک تو گوگل آزمایش کنید. اینطوری تو ذهنتون مانده و گرنه اینم می شود مثل خیلی مقالات دیگه ای که خواندید براتون هم جالب و کاربردی بوده ولی الان (یا وقتی که لازم دارید) تو ذهنتون نیست که استفاده کنید. 

1- عبارت مطلق
شما می تونید اون چیزی که در موردش می خواهید جستجو کنید رو تو گوگل تایپ کنید، گوگل هم برای تمامی کلماتی که شما تایپ کرده اید جستجو می کند. اما بعضی وقتها می خواهید که دقیقا همون عبارتی که می خواهید رو پیدا کنید. برای اینکار از "" استفاده می کنید. و عبارت مورد نظر رو داخل "" وارد می کنید.
مثال: "دنیای فناوری اطلاعات"
با اینکار گوگل گزینه هایی رو به شما نشون خواهد داد که درون آنها دقیقا 3 کلمه فوق به همون ترتیب وجود داره.


2- بدون یک کلمه خاص
تو ایران مدتی پیش از اینکه الگوریتم گوگل تغییر کنه وقتی دنبال چیزی میگشتیم کلی سایتهای تبلیغاتی و بدرد نخور (اصطلاحاً نتایج اسپم) ظاهر میشد که خوشبختانه با الگوریتم جدید همشون رفتن تو آخرین نتایج گوگل. ولی بازهم ممکنه شما بخواهید یک عبارتی را جستجو کنید و همراه اون به گوگل بگین که نتایجی رو نشون بده که یک کلمه خاص داخل اونها نباشه. برای اینکار کافیه که در آخر عبارت مورد نظر اون کلمه خاص رو با اضافه کردن یک - به اولش بنویسیم.
مثال: بازاریابی اینترنتی -تبلیغات
با این عبارت گوگل نتایجی رو نشون میده که عبارت بازاریابی اینترنتی داخل اونها باشه ولی کلمه تبلیغات توش نباشه. امتحان کنید...


3- نتایج از یک سایت خاص
بعضی وقتها می دونید که تو کدوم سایت می خواهید جستجو کنید ولی چون اون سایت یک جستجو قوی نداره می خواهین از گوگل استفاده کنید. خوب برای اینکار کافیه که بعد از عبارت مورد نظرتون نام سایت رو هم به روش زیر وارد کنید.
مثال 1: گوشی اپل site:www.gigapars.com
با جستجوی عبارت بالا تنها نتایجی نمایش داده می شود که در سایت گیگاپارس هست. امتحان کنید...
مثال 2: گوشی اپل site:.ir
با جستجوی عبارت بالا گوگل نتایجی را نشان می دهد که در سایتهایی با دامنه ها ی .ir هستند. این رو هم امتحان کنید..


4- استفاده از کلمات مترادف
البته این روش برای زبان فارسی شاید زیاد درست عمل نکند ولی برای جستجو هایی به زبان انگلیسی خیلی می تونه مفید باشه. شما ممکنه که قصد دارید در مورد internet marketing جستجو کنید و مطالبی رو پیدا کنید که دارای خصیصه سطح بالا، حرفه ای، مفید و ... باشند . خوب برای اینکار کافیه که اون خصیصه ای که مد نظرتون هست رو با علامت ~ به انتهای عبارت مورد جستجو اضافه کنید.
مثال: internet marketing ~professional
در این مثال گوگل عبارت اصلی رو با کلمه professional و همچنین مترادفهای اون کلمه به شما نشان خواهد داد. تست کنید...


5- فرمت خاص محتوا
می خواهید نتایج جستجو تنها محدود به یک نوعی از محتوا بشود؟ مثلاً pdf, ppt, doc , txt یا چیزهای دیگه. فقط کافیه که عبارت filetype: رو به همراه نوع محتوا مورد نظر به آخر عبارت مورد جستجوتون اضافه کنید
مثال: فن آوری اطلاعات filetype:pdf
اینطوری شما فقط نتایجی را خواهید داشت که با فرمت pdf منتشر شده اند.


6- استفاده از عملگر منطقی OR
البته گوگل بطور پیش فرض وقتی شما تعدادی کلمه رو وارد می کنید خودش تمامی حالات اون رو در نظر می گیرد (البته اگر از نکته 1 استفاده نکرده باشد). اما شما می تونید برای بدست آوردن نتایج بهتر از عملگر OR هم استفاده کنید (توضیح اینکه حتما باید OR با حروف بزرگ وارد بشه)
مثال: "فن آوری اطلاعات" OR "فناوری اطلاعات"
با اینکار گوگل متوجه میشه که می تونه از کلمه فناوری هم استفاده کنه و شما براتون فرقی نمیکنه که کدوم یکی باشه. خودتون آزمایش کنید و بدون OR هم ببینید نتایج رو .


7- بین دو عدد
گاهی اوقات مثلا می خواهید یک اطلاعاتی رو برای چند سال خاص پیدا کنید (یا بین دو عدد دیگه حتما لازم نیست سال باشه). برای اینکار دو عدد رو با .. وسطشون وارد می کنید.
مثال: president 1800..1910
این عبارت به گوگل میگه که کلمه president رو با یکی از اعداد بین 1800 تا 1910 جستجو کنه و نتیجه رو نمایش بده. تا امتحان نکنید باور نمیکنید...
مثال 2:camera $50..$100

8- بخشی از نام url

اگر خواستید یک مطلبی رو تو سایتی پیدا کنید که مثلا فقط بخشی از اسم اونو یادتونه یا می خواهید تو یک طیف خاص دنبالش بگردید می تونید با استفاده از inurl: به گوگل بگید که تو آدرس اون سایت چی باشه.
مثال: فن آوری اطلاعات inurl:giga
با اینکار گوگل تمامی نتایجی که در سایتهایی که بخشی از آدرس اونها دارای giga هست رو براتون پیدا میکنه. امتجان کنید...


9 - بخشی از عنوان سایت
ممکنه دنبال چیزی میگردید که می دونید تو چه عناوینی چیدا میشه می تونید مثل نکته بالا از intitle: استفاده کنید.
مثال: فن آوری اطلاعات intitle:پارس
اینکار نتایجی رو به شما نشون میده که تو عنوان اون سایت از کلمه پارس استفاده شده باشه.


10- پر کردن جای خالی
یک عبارتی که می خواهید جستجو کنید ولی یک یا چند کلمه اونو نمی دونید، یا براتون فرقی نمیکنه چی باشه. ولی مابقی اون مهمه که دقیقا برابر اون چیزی باشه که می خواهید. چی گفتم!! برای اینکار از * استفاده کنید مثال رو ببینید متوجه میشید.
مثال: "بهترین * فناوری اطلاعات در * " (وجود علامت " برای این مثال الزامیست)
در این مثال گوگل جاهای خالی رو پر میکنه و هر چی که با این عبارت و اون جای خالی پیدا کنه نمایش میده. اینو دیگه باید حتماً امتحان کنید.


خوب تا اینجا چند نکته در مورد روشهای جستجو بود حالا چند تا نکته دیگه در مورد کارهای دیگه ای که گوگل براتون انجام میدهد را می گویم. 

11- ماشین حساب
بله درسته گوگل می تونه براتون نقش یک ماشین حساب رو بازی کنه .
مثال1: 7*256


12- تغییر واحدها

گوگل می تونه براتون واحد پولی، وزن، طول، حجم و ... رو تبدیل کنه. چطوری به مثالهای زیر توجه کنید
مثال1: 35F in C (تبدیل واحد دما)
مثال 2: 100 GBP in USD (تبدیل واحد پولی)
مثال 3: 100cm in inches (تبدیل واحد طول)
فکر کنم دستتون اومده باشه خودتون امتحان کنید و اگر مثالهای بهتری پیدا کردید در بخش نطرات برای من و دیگران هم بنویسید.


13- شرایط آب و هوا
برای اطلاع از اخرین شرایط اب و هوا فقط کافیه که به روش زیر از گوگل بخواهید
مثال: weather masshad,iran
آخرین دما و پیش بینی روزهای آینده رو بهتون میده


14- ساعت کشورها
می خواهید بدونید الان تو لوس آنجلس ساعت چنده؟ یا توکیو؟
مثال1: time los angeles
امیدواریم که این موارد به شما در جستجو و رسیدن به نتایج بهتر در گوگل کمک کند.


[ چهارشنبه 93/8/7 ] [ 5:3 عصر ] [ مریم زارع احتشامی ]

[ نظر ]